A szikratávíró megvalósítása
Heinrich Rudolf Hertz német egyetemi tanár híressé vált kísérleteiből
indult. Az 1860-as évek végén Hertz a karlsruhei egyetemen szikrainduktorral
elektromos hullámokat (nagyfrekvenciás rezgéseket) tudott előállítani
és azokat egy dróthurokra szerelt szikraközzel indikálta. (A szikrainduktor
egyébként fiatal találmány volt, 1850-ben egy David Ruhmkorff nevű műszerész
mutatta be Párizsban.)
A Hertz féle kísérlet hasznosíthatóságát
Eduard Branly francia orvos találmánya, az un. kohérer hozta meg, (a
németek fritternek nevezték, de sokan egyszerűen csak csőnek hívták),
mert a dróthuroknál jóval érzékenyebb szerkezetnek bizonyult és nem
kellett az észlelést sötét szobában végezni.
A kohérer lényege egy fémpor keveréket tartalmazó üvegcső, melynek két
végéről elektródák nyúlnak be a fémporba. Alap állapotában a kohéreren
nem lehet áramot átvezetni, szigetelőként viselkedik.
Elektromos szikra által keltett elektromos rezgések hatására (ezt ma
egyszerűen nagyfrekvenciás rezgéseknek hívjuk) a kohérer szemcséi összerendeződnek,
egymáshoz tapadnak, kohézió lép fel közöttük és a cső elektromosan vezetővé
válik. Ez az elektromos vezetőképesség mindaddig tart, míg a kohérert
meg nem rázzuk, mert a mechanikai ütések hatására a szemcsék szétesnek
és a kohérer újra szigetelőként viselkedik. Eleinte a kohérer szétrázására
mechanikus óraszerkezeteket alkalmaztak, hasonlóan, ahogy az ébresztőóra
kalapácsa ütögette a csengőt, majd Popov alkalmazott először villamos-csengőt
és elérte azt, hogy a beérkező jel törli a kohérer vezető állapotát,
alkalmassá téve egy újabb jel fogadására.
A kohérer áramvezető képessége azonban korlátozott, nem elegendő arra,
hogy a rajta átfolyó áram működtessen egy távírógépet, vagy közvetlenül
egy villamos csengőt, de arra elegendő, hogy egy érzékeny távíró relét
behúzzon és annak munkaérintkezője már elvégzi akár egy csengő, akár
a távírógép működtetését. Mindezeket a fogásokat Alexander Sztepanovics
Popov kísérletezte ki és munkásságát 1895-ben a Szentpétervári Erdészeti
Intézetben villámok regisztrálására hasznosította. Ugyancsak ő volt
az, aki először villám-felfogó vezetéket kapcsolt a kohérerhez, megteremtve
ezzel a máig antennának nevezett fontos vevő-alkatrészt. Az 1896. év
tavaszán Szentpéterváron Popov szikratávíró bemutatót tartott tudományos
körök részére, majd pár hónappal később Londonban egy Marconi nevű fiatalember
lépett fel hasonlóval és kért szabadalmat. Mindketten szikrainduktort
alkalmaztak adókészülékként és villamos-csengővel ütögetett kohérert
vevőként.
Az Adrián folytatott 1906-os
magyar szikratávíró kísérlet megmaradt fényképeit, kapcsolási rajzait
és leírását tanulmányozva látszik, hogy két azonos szerkezetű állomást
építettek fel. Mindkét állomás egy adóberendezésből és egy külön vevő
berendezésből állt. Az egyiket, mint mozgó állomást az „Előre” hajóra,
a másikat, mint parti állomást, a fiumei parton egy kis házikóba helyezték
el, a vegyészeti gyár közelében.
Adó berendezések.
A két állomáson egyformák
az adók rezgőköri tekercsei, egyformák a kondenzátorok és feltétlenül
hasonlóaknak látszanak a vevőszerkezetek. Szándékosan nem mondok készülékeket,
minden alkatrész az asztalon volt elhelyezve, un. kiterített szereléssel.
Az adóberendezések fő része az un. szikrainduktor volt, mely stabilizáló
izzólámpákon, Morse-kulcson és mérőműszereken keresztül váltakozó áramot
kapott. A szikrainduktor nagyfeszültsége két kondenzátor csoporton keresztül
egy nagyméretű indukciós tekercsre, onnan pedig az antennára jutott.
Az indukciós tekercs kialakítása Ferdinand Braun professzor 1900-ban
alkalmazott rendszerét követte: elválasztotta az oszcillátor kört, az
antenna-körtől. Bár a kapcsolási rajz szerint galvanikusan nincs szétválasztva
a két áramkör, nagyfrekvenciásan külön kört képeznek.
Az állomás tervezője Hollós
József mérnök, mint postai szakember, rendkívül fontosnak ítélte az
áramellátás biztonságát. Mindkét helyen tartalék áramforrást hoztak
létre. Üzemszerűen a 100 Volt feszültségű, kb. 42 periódusú váltakozó
áramot használták, de a hajón gondoskodtak akkumulátortelepről működtethető
áramátalakító beépítéséről és ugyanilyen áramátalakítót telepítettek
a parti állomáson is, csak ott a városi villamosvasút egyenáramú hálózatának
akkumulátorait vették igénybe. Az áramátalakító lényegében egy egyenáramú
motorra épített szaggató készüléket jelentett, mely a sima egyenáramból
szaggatott, tehát impulzusszerű egyenáramot hozott létre, ezzel már
táplálható volt a szikrainduktor. Érdekes, hogy mindkét adóberendezésnél
dupla műszerezést alkalmaztak: mindkét áram-nemre, tehát a váltakozó
áramra és a szaggatott egyenáramra szabályozó ellenállásokkal, (un.
reosztátokkal) mindkét tápáramkör áramát be lehetett szabályozni, ebben
a sorosan kapcsolt árammérők segítséget nyújtottak, majd egy átkapcsoló
segítségével választhattak, hogy melyiket használják. Távíró forgalmazás
közben, ha feszültségcsökkenést, vagy kimaradást észleltek (ezt úgy
az árammérő, mint a szikraköz azonnal elárulta) egyetlen mozdulattal
kapcsolhattak át a tartalék áramforrásra. Ennél a megoldásnál a kísérletet
vezető Hollós József korábbi tapasztalatai hasznosultak, a magyar távírdákon
ő kezdeményezte, hogy az áramellátásnál a Meidinger- és Lechlansché-elemekről
térjenek át dinamó és akkumulátor-üzemre. 1902-ben könyve jelent meg
„Dinamó üzem a központi telegráf-hivatalnál” címmel. Ebben a könyvben
részletesen taglalja a Budapesti Távírdán is használt eljárást, nevezetesen,
hogy párhuzamos és sorosan kapcsolt szénszálas izzólámpákkal, mint negatív
hőfoktényezőjű kompenzáló elemekkel, a szükséges feszültségek például
25Voltos lépcsőkben előállíthatók és a kompenzáló hatás következtében
a terhelésfüggő feszültség-változás kis határok között tartható.
Érdekesség, hogy mindkét
állomáson két Morse-billentyűt használtak, az egyik a váltóáramú hálózat
feszültségét kapcsolta a szikrainduktor primer oldalára, a másik az
egyenáramú hálózatról szaggatóval átalakított egyenfeszültséget.
A hajón arról is gondoskodtak, hogy a Morse-jelek szüneteiben a generátor
terhelése és ezzel a feszültség ne változzon: Morse-billentyű nyugalmi
érintkezője segítségével izzólámpákból műterhelést kapcsoltak a vonalra.
Természetesen a szikraadó jellegének megfelelően az antennán csillapított
jelek (hullámok) jelentek meg.
Az adóberendezések teljesítménye.
Ahogy az eseménytől távolodunk
az időben, ezt a kérdést egyre nehezebb megválaszolni. Azért kell vele
foglalkoznunk, mert az eltelt 100 év alatt téves adatok kerültek forgalomba.
Paskay Bernát, 1935-ben kiadott könyvében 7,5 kW-os parti állomásról
ír. Mivel Ő nem vett részt a kísérletekben félő, hogy visszaköszön az
1914-ben épített csepeli szikratávíró valóban 7,5 kW teljesítménye.
(Azt is „első” szikratávírónak hívták….)
Hollós József könyve megemlíti, hogy a hajón egy 7 kW teljesítményű
generátor szolgáltatta az energiát.
Ahhoz, hogy 100 Volt hálózati feszültség mellett az említett 7 kW teljesítményt
megkapjuk, 70 Amper áramot kellett volna bevezetni a szikrainduktorba.
A fényképeket tanulmányozva úgy tűnik, a szikrainduktor és a vezetékezés
nem alkalmas 70 Amper fogadására. Az 1914-ben épült csepeli 7,5 kW-os
szikra-adónak csak a nagyfeszültség transzformátora akkora volt, mint
itt a teljes berendezés…
Támpontot jelent azonban, hogy szénszálas izzólámpákat kapcsoltak sorosan
a szikrainduktorokkal, sőt a fiumei állomáson a tartalék áramforrás
egyenáramát úgy állították elő, hogy a városi villamosvasút 500V-os
egyenáramú hálózatához csatlakoztak és a feszültséget izzólámpákkal,
mint előtét ellenállásokkal csökkentették 100 Voltra.
A parti állomás fényképén baloldalt látható egy tábla 5 sor 8-8 db (sorba
kapcsolt) izzólámpával. A 8 db lámpa bizonyára elegendő az 500 Volt
csökkentéséhez, azonban mennyi áramot képesek átengedni? 70 Ampert biztosan
nem! Saját eszközeim között talált, szénszálas 110 Voltos izzólámpa
teljesítménye 70 Watt. Ennek üzemi árama 0,63 Amper. Ebből 5 darabot
vagy az 5 sort párhuzamosan kapcsolva 3,15 Ampert kapunk. Feltételezve,
hogy 1906-ban ilyen 70W-os (?) izzólámpákat használtak, a szikrainduktorra
jutó energia: 105V x 3A= 315W, azaz 0,3 kW! Még abban az esetben is,
ha a ma használt (általában) 100 Wattos izzókkal számolunk: 500 Watt,
azaz 0,5 kW jön ki. Ez nem kevés teljesítmény, két évvel később a Trieszti
rádió-felügyelőség egyik hajóján alkalmazott Telefunken szikratávíró
pont ilyen erősségű volt.
Vevőkészülékek.
A vevőkészülékeken látszik,
hogy az antenna-tekercs induktív csatolással elkülönül a rezgőkör tekercsétől
és a kohérer-kopogtató-relé egység gondosan kidolgozott. A pontos hullámhosszra
hangolás forgókondenzátorral történt, sávváltás egy átkapcsoló segítségével
volt lehetséges.
Hollós József leírása szerint a vevőkészüléket nem az ellenállomás frekvenciájára
hangolták, hanem kissé mellé, ezzel azt lehetett elérni, hogy több energiát
kapott a vevőkészülék. Az elvet Wien tanár magyarázta meg később: A
kohérer működéséhez nem a rezonanciánál jelentkező feszültségcsúcs,
hanem a kisugárzott energia minél nagyobb része szükséges. A csatlakoztatott
távírógép miatt a vevőkészülék meglehetősen komplikáltra sikeredett.
A kohérer kör először egy távíró relét működtetett, az kapcsolta a második
áramforrást a kopogtatóra és vele párhuzamosan a Morse-gépre. A kopogtató
végezte a kohérer aktiválását: szétrázta a csőben lévő fémszemcséket.
Antennák.
A parton két okból települtek
a vegyészeti gyár mellé: egyrészt itt kaphattak (kétféle forrásból)
villamos energiát, másrészt a gyárnak egy szép, 50 méter magas téglakéménye
volt. A gyár igazgatója készségesen segítette a kísérletezőket és megengedte,
hogy a kéményhez rögzítsék az antenna végét.
A parti antenna párhuzamosan feszített öt szál bronzhuzalból lett kialakítva,
a kéménytől először egy harminc méter magas árbocra, majd onnan egy
12 méteres oszlopra feszítették. Ez az oszlop gyakorlatilag már a tengerparton
volt felállítva és az antennát a parton álló házikóval egy rövid légvezeték
kötötte össze. Az antenna tehát ferdén lejtett a tenger felé és meglehetősen
hosszú volt: 150-250 méterre becsüljük.
A hajón nem volt lehetőség hasonló méretű antennákat felállítani és
az árbocok – mivel gőzhajóról volt szó – eredetileg mindössze 12 méter
magasak voltak. Mindkét árbocot megtoldották úgy, hogy harminc méter
magasak lettek, majd ezek keresztmerevítőire függesztettek fel fordított
V-betű alakban huzalokat.
Négy V-alakot sikerült kialakítani és ezek összekötésével jött létre
az antenna rendszer.
Korszerűség.
Rendkívül korszerű megoldásnak
számítottak a Szvetics Emil által gyártott és faládákban elhelyezett
papír-kondenzátorok.
Ugyanebben az évben, tehát
1906-ban, a németországi Nauenban berendezett 10 kW-os Telefunken szikraadóban
még terjedelmes méretű Leydeni palackokat használtak kondenzátorként.
Szvetics Emilről itt meg kell emlékeznünk. Az 1863-ban született
mérnök Puskás Tivadar meghívására szerződött a budapesti Telefonhírmondóhoz,
majd Puskás halála után átvette annak vezetését. Később egy saját laboratóriumot
alapított, ahol többek között galvanométereket és kondenzátorokat gyártott.
A milánói Telefonhírmondót az ő tervei alapján építették, de a budapestinél
is jelentős fejlesztést végzett: egy új típusú hallgatókészülékkel megoldotta
a zeneátvitel problémáját.
Az adriai kísérletnél használt kondenzátorai az 1944-ben kiadott Rádióhallgatók
lexikona szerint „világhírűek” voltak.
Korszerű megoldás volt, hogy
a szikrainduktort a német Slaby professzor és Georg Arco által szabadalmazott
módon: a megszakító elhagyásával, váltakozó árammal táplálták. A megszakító
mindig kényes és sok üzemzavart okozó alkatrésze volt a szikrainduktoroknak,
megszakító nélkül az adóberendezések megbízhatóbbá váltak.
Korszerűség tekintetében figyelemre méltó az osztott szikraköz alkalmazása.
Ez azt jelentette, hogy a szikrainduktorral párhuzamosan kapcsolt egyetlen
szikraköz helyett, öt darab szikraközt kapcsoltak egymással sorosan.
Ezt a megoldást, ellentétben a Marconi rendszerrel, a német technikusok
kezdték alkalmazni 1900 körül. A magyar postamérnökök felismerve a Marconi
rendszer hátrányait, bevezették ezt a technikai megoldást.
Miért volt ez olyan fontos? Az egyetlen szikraköz – kis belső ellenállása
miatt – terhelte az antennakört, alig engedve ki az antennára a szikra
energiájának csekélyke részét. A sorosan kapcsolt szikraközök viszont
megnövelték a belső ellenállást és sokkal nagyobb energia jutott az
antennára. A nagyfelületű szikraközök egyben a rezgőkörrel párhuzamosan
kapcsolt – bár kis értékű – kondenzátorként is szolgáltak.
Korszerűnek tarthatjuk az adónál a Braun-rendszer alkalmazását, sokkal
jobb hatásfokot, kis energiával nagyobb hatótávolságot lehetett elérni.
Mit tartunk
korszerűtlennek?
Nem ünneprontásként, hanem
a tárgyilagosság kedvéért kell említenünk a nem túl szerencsés technikai
megoldásokat.
Az adórezgőkör két pontjához két kondenzátorral csatlakoztatták a szikrainduktort.
Ennek következtében a rezgőkör két frekvencián, két rezgést indított
az antenna felé, egy rövidebb és egy hosszabb hullámhosszút.
A mérnökök – mint Hollós József leírta – a hosszabb, 1000 méter körüli
hullámokat részesítették előnyben, mert tapasztalataik szerint ezek
jobban „áthatoltak” a hegyeken. Ma ez a kettős frekvencia kisugárzás
elképzelhetetlen lenne, abban az időben viszont igyekeztek a hátrányokat
előnnyé formálni és a jelenséget hasznosra fordítani.
Az adriai kísérlet vevőkészülékeinél
a kohérer használata idejétmúlt megoldás volt, Popov 1899-ben felfedezte
a fejhallgatós vételt, Marconi 1902-től már mágneses detektort alkalmazott,
a Telefunken 1905-től gyártotta a kristálydetektoros vevőkészülékeket.
(Például a Telefunken E-5 típust.) A detektoros vevőkészülékek hallás
utáni vételt tettek lehetővé, a Postának azonban drótnélküli távírásra
volt szüksége, arra a szolgáltatásra, mely vezetékkel már világszerte
bevált módon, szalagra rögzítve közvetítette az üzeneteket, megbízhatóbban,
mint a hajórádióknál alkalmazott, emberi tévesztéseket lehetővé tevő
fejhallgatós vétel.
A kohérerhez távírógépet lehetett kapcsolni, melyből szalagra nyomott
táviratok jöttek ki. Ezek a távírógépek és a hozzá szükséges távíró
relék a Postán már abban az időben is százával voltak alkalmazásban,
a kísérletezőknek rendelkezésére álltak. Hollós József újítása volt
a kékíró távírókészülék, mely tintával húzott jeleket a papírszalagra
és jól olvashatóvá tette az addig használt dombornyomásos szalagokat.
Kik kezelték
a berendezéseket?
Bizonyosra vehető,
hogy úgy a hajón, mint a parti állomáson legalább két-két fő tartózkodott,
mint kezelő és távírász. A kísérletet Hollós József postamérnök vezette
és említésre került, hogy Tolnai Henriket (aki később a csepeli rádióállomást
vezetője lett) maga mellé vette segítőnek. Az ő nevük feljegyzésre került,
de bizonyára többen voltak. Az állomások berendezéséhez legalább két
fő munkája volt szükséges, az antennaállításhoz nyilván igénybe vették
a fiumei Távíróhivatal műszaki személyzetét. Az mindenesetre köztudott
és több helyen említésre került, hogy az 1891-ben alapított Posta Kísérleti
Állomás személyzete a most százéves adriai kísérletben közreműködött.
Hollós József a kísérletek után egy hónappal utazott ki harmadmagával
a Berlini Rádióértekezletre, ahol a szerzett tapasztalatok birtokában
érdemben nyilváníthatott véleményt. A következő, 1907. évben, Drótnélküli
Telegráfia címen könyve jelent meg.
Hollós
József megérdemli, hogy nevét és személyét röviden megemlítsük.
1862-ben született és egyike volt annak a tizenkét postamérnöknek, akiket
1887-ben még Baross Gábor miniszter szerződtetett a Postához.
Feladatai közé tartozott a távíró vonalak, berendezések építésének felügyelete,
és személyesen fejlesztett ki hazai használatra egy távírógépet. Magyarországon
ő vezette be a duplex távíró üzemet, ő szervezte az 1896-os budapesti
Világkiállítás távközlési részlegét és nem utolsó sorban említenünk
kell, hogy a tulajdonossal közösen a pécsi Zsolnai-gyárban megteremtették
a jó minőségű porcelán szigetelők gyártásának és helyszíni mérésének
feltételeit. 1920-ban államtitkárként ment nyugdíjba, de utána még évekig
dolgozott a Postának, illetve tanított a Műegyetemen.
Hol tartott
külföld a szikratávírók fejlesztésében?
Az 1906-os év nagyon jelentős
dátum!
Az Egyesült Államokban Lee De Forest nevű mérnök kipróbálja az első
három elektródás elektroncsövet.
Egy Alexanderson nevű mérnök ugyancsak az Egyesült Államokban, egy forgógépen,
nagyfrekvenciás generátoron dolgozik, mely folyamatos hullámokat termel
és alkalmas hangközvetítéshez. Kipróbálását majd az év végén Fessenden
professzor végzi el, beszéd és zeneközvetítésével kedves karácsonyi
meglepetést okozva a partvidéken hajózó szikratávírászok részére.
Marconi hatalmas, több száz kilowattos berendezések üzembeállításával
befejezi élete fő művét, az Atlanti-óceáni szikratávíró rendszer kiépítését.
Dániában egy Poulsen nevű mérnök használatba veszi saját fejlesztésű
ívlámpaadóját. Ebben az évben készül el első rádióállomása.
Németországban a Telefunken cég Nauenban felépíti első, tíz kilowattos,
kísérleti üzemre szánt szikraadóját.
Európában és az Egyesült Államokban műhelyek tucatjai fejlesztik és
gyártják az új távközlő eszközt, a szikratávírót.
Értékelés.
A
zömében hazai gyártású eszközökkel megvalósított magyar szikratávíró
kísérletet úgy kell értékelnünk, hogy ebben a korszakban versenyképes,
a világszínvonal átlagát elérő eszközökkel, jó eredményeket értek el.
A hazai lehetőségek azonban nem tették lehetővé a további fejlesztéseket,
a jól kiépített vezetékes távíró- és távbeszélő-hálózat mellett nem
volt igazi igény a szikratávíróra. (Hasonlóan járt Poulsen is, ívlámpaadóira
csak az Egyesült Államokban figyeltek fel és kezdték gyártani, ahol
a hatalmas távolságok és a jelentős tengeri flotta igényelte a fejlesztést.)
Mindezek ellenére, a magyar mérnökök és technikusok itt szerzett tapasztalatai
segítettek abban, hogy később a Magyar királyi Posta sikerrel üzemeltesse
a csepeli rádióállomást és hogy még a Világháború alatt az Egyesült
Izzó elődje segítségével a Telefongyár megalkothassa első katonai rádiókészülékét.
Balás Dénes