Rádiók, rádiózás a filatéliában

A gyufacímkék mellett a filatéliában sem nevezhető jelentéktelennek a rádió, a rádiózás, rádiógyártás és műsorszórás megjelenése. Mivel magam nem vagyok avatott és avatatlan filatelista sem az esetleges szakmai hibákért elnézést kérek, a specialistáktól! Sikerült összegyűjtenem néhány példát a címben foglaltakra, amelyet az alábbiakban teszek közkincsé, mint szakmai érdekességet.
A filatélia területén tudomásom szerint három megjelenési formája van a rádiózásnak (nevezzük így az előbb felsoroltakat).
Első és talán legismertebb megjelenési formája a bélyegen, bélyegblokkon való megjelenés, itt elsősorban nevezetes évfordulók, fontosabb találmányok kerültek megörökítésre. A következő megjelenési forma a reklám-levelezőlapok és képeslapok területe és talán ide lehet még sorolni a levélzáró bélyegeket is, ahol egyes konkrét gyártmány vagy márka reklámozása történt, utolsóként kell említeni a reklám vagy hirdető bélyegzést amellyel szintén az előzőhöz hasonló célja volt, vagy akár napjainkban is lehet a marketingeseknek. Fentiekre az alábbiakban bemutatok néhány példát, külön kiemelném az 1926-os cserkész képeslapot és az 1930-as évek végén készült szabadkai utcaképet egy Orion szervizzel és Tungsram kripton izzó reklámmal.
Ezzel talán arra is biztatva a szakembereket, hogy tematikus gyűjtéssel, a rádiózásnak is komoly filatéliai mellékága, ismeretterjesztő szerepe lehet, lehetne.
Megjegyzem, ezek után nagyon furcsállnám, ha kiderülne, hogy a papírszalvétákon nem jelent meg a múlt század nagy találmánya a rádió, kedvelt időtöltésünk sztárja, szakmai barátságunk letéteményese!

Zalaegerszeg, 2007. március hó
Selyem Tóth Sándor