A gyufacímkék mellett
a filatéliában sem nevezhető jelentéktelennek a rádió, a rádiózás, rádiógyártás
és műsorszórás megjelenése. Mivel magam nem vagyok avatott és avatatlan
filatelista sem az esetleges szakmai hibákért elnézést kérek, a specialistáktól!
Sikerült összegyűjtenem néhány példát a címben foglaltakra, amelyet
az alábbiakban teszek közkincsé, mint szakmai érdekességet.
A filatélia területén tudomásom szerint három megjelenési formája van
a rádiózásnak (nevezzük így az előbb felsoroltakat).
Első és talán legismertebb megjelenési formája a bélyegen, bélyegblokkon
való megjelenés, itt elsősorban nevezetes évfordulók, fontosabb találmányok
kerültek megörökítésre. A következő megjelenési forma a reklám-levelezőlapok
és képeslapok területe és talán ide lehet még sorolni a levélzáró bélyegeket
is, ahol egyes konkrét gyártmány vagy márka reklámozása történt, utolsóként
kell említeni a reklám vagy hirdető bélyegzést amellyel szintén az előzőhöz
hasonló célja volt, vagy akár napjainkban is lehet a marketingeseknek.
Fentiekre az alábbiakban bemutatok néhány példát, külön kiemelném az
1926-os cserkész képeslapot és az 1930-as évek végén készült szabadkai
utcaképet egy Orion szervizzel és Tungsram kripton izzó reklámmal.
Ezzel talán arra is biztatva a szakembereket, hogy tematikus gyűjtéssel,
a rádiózásnak is komoly filatéliai mellékága, ismeretterjesztő szerepe
lehet, lehetne.
Megjegyzem, ezek után nagyon furcsállnám, ha kiderülne, hogy a papírszalvétákon
nem jelent meg a múlt század nagy találmánya a rádió, kedvelt időtöltésünk
sztárja, szakmai barátságunk letéteményese!
Zalaegerszeg, 2007.
március hó
Selyem Tóth Sándor