A
Magyar Telefonhírmondó és Rádió RT. Villamos órái
Kevesen tudják talán, hogy a 20-as évek végétől a Telefonhírmondó és
Rádió RT. (továbbiakban RT.) komoly időmérő szolgáltatást végzett Budapesten
és a nagyobb vidéki városokban is. Ezzel kapcsolatban szeretnék néhány
információt megosztani az olvasókkal.
A Magyar Rádió Újság az 1920-as évek végén több cikkben mutatja be az
Óraüzemet, annak tevékenységét.
Az 1931. év novemberi filmhíradó képes riportban számol be a villamosított
debreceni toronyórákról. Budapesti üzemekben, közterületeken sem volt
ritka látvány az elektromos óraszerkezet jellemzően fali tartón, reklámmal
vagy közterületi reklámoszlop formájában.
Az RT. 1941-ben közel 100 oldalas műszaki ismertetőt adott közre a szerelők
és üzemeltetők számára. Ezen források alapján rövid összefoglalót adok
a rendszer működéséről, annak néhány részletéről, technikai megoldásáról:
A rendszer lelke a gyengeáramú „percugrós” villamos óra, amit főórának
(fő vezérlő órának) nevezetek. Ez a főóra adta a rendszer alapját, lelkét
(az időadót), amely tulajdonképpen precíz kivitelű ingaórát jelentett.
A villamos főóra elektromos kontaktusok segítségével minden percben
egy-két szekundumos villamos jelet adott a hozzá kapcsolt további főóráknak
vagy/és alóráknak. Tehát a központi jelnek megfelelően a rendszer minden
további órája egy osztással, perccel előbbre ugrott. A főóra a folyamatos
működés érdekében villamos felhúzással működött. A rendszernek ezen
része a mechanikus óraszerkezettől eltekintve (felhúzás és jeltovábbítás)
villamos működtetésű volt. Szükségáramforrásként 8-12 voltos telep vagy
akkumulátor szolgált áramkimaradás esetére.
A főórákhoz hasonlóan az alórák is nagyon egyszerű, de precíz kivitelű
szerkezetek voltak.
Az órák beállításával, szinkronizálásával most részleteiben nem foglalkozom,
csak érintőlegesen említem a későbbiekben.
Egy főóra 100 db 500 ohm belső ellenállású alóra vezérlésére volt alkalmas.
A főóra és az alfőórák működését egy jelfogós írószerkezettel, papírszalagon
rögzítették (mint egy Morse-vevő) és az esetleges hibák így kontrollálhatóak,
javíthatóak voltak.
A rendszer pontosságára jellemző adat a max. napi 2-3 sec-es hiba, ami
főleg hírtelen időjárás változás eredménye lehetett (a mechanikus óraszerkezet
ingája megnyúlásából vagy rövidüléséből következően), de jellemző adat
a több héten keresztül max. 2-3 sec-os hiba normál időjárási körülményéke
esetére vonatkozóan.
Óratípusok:
- 101-es típusú főóra
3 másodperc lengésidejű ingával ellátott, keményfatokba szerelt szerkezet.
Számlapja 22 cm átmérőjű, ezüstszínű, arabs számokkal.(1.ábra )
A szekrény mérete: 36x100x17 cm. Tömege: 17 kg.
Ha a főóra központi szabályozású, változatú megoldás volt, akkor elektromágneses
szabályozóművel került szerelésre. Ez sietés esetén kikapcsolja, majd
a megfelelő időben visszakapcsolja a működést.
- 102-es típusú főóra
A szerkezet megegyezik a 101-es típussal, eltérés csak az excentrikusan
elhelyezett másodpercmutatóval van szerelve.
- 121-es típusú főóra
Eltérés a 101-estől az egy másodperces lengésidejű ingában és abban
van, hogy a telepberendezés a tok külön zárható alsó részében van.
- 126-os típusú főóra
Egy másodperces ingával, de nem álló, hanem falba süllyesztett szekrényes
kivitelű.
- 251-es típusú főóra
A 101-es típusú főóra kiegészítése 24 órára programozható jelzőkerékkel,
amely 5 perces időközökre (vagy ennek többszörösére) beállítható. Így
csengőket, jelzőkürtöket vezérelhet egy áramkörön. A jelzések hossza
egy-két sec.-tól hosszabb időtartamra beállítható.
- 252-es típusú főóra
Előző típussal egyező, de két jelzőáramkör vezérlésére, működtetésére
alkalmas. Tehát egyes üzemrészek csengetési, jelzési idői egymástól
eltérőek lehetnek.
- 261-es típusú főóra
A 251-estől a vasárnapi jelzéskikapcsolási lehetőségben tér el.
Szerviz célokat
szolgált a hordozható kivitelű, rugós felhúzású, 170-es típusú mobil
főóra. Erre például a stabil főórák cseréjekor lehetett szükség. Svájci
ankerjárattal szerelték, 35x35x16 cm-es kőrisfa tokban. Felhúzása ennek
is telepről vagy akkumulátorról történt.
A 171-es típusú rugós főóra ettől abban különbözik, hogy kézi felhúzású
volt, 8 napos felhúzással.(2.ábra)
A főóraszerkezet két részből áll, az egyik a felhúzó rész, a másik a
járómű. A két rész kapcsolórugóval van összekötve. A felhúzó rész fő
része egy lendítőkerekes zsinórtárcsa, amelyhez az órasúlyok kapcsolódnak,
ez a mellékelt fotókon jól látható. A hajtóerő egy spirálrugó közvetítésével
kerül át a járóműre. ( 1a. ábra és 3. ábra)
A főórák
központi szabályozása
A főórákon elhelyezett jelfogók Budapesten 70 voltos szabályozó feszültséggel
voltak vezérelve. A szabályozó főóra 1 3/4 percig ad ki áramot, 2 percig
pedig nem. Így a szabályozó periódusidők: 0’; 3 3/4’; 7 1/2’; … 52 1/2’;
56 1/4’ és így tovább.
Az összehangolás lényege, ha a vezérelt óra jól jár, nincs korrekció,
ha nem, a korrigálás megtörténik.
Villamos
alórák
Nagyon egyszerű szerkezetűek, fő részük egy 1:12 áttételű fogaskerék
rendszer és mutatómű. Utóbbit a főórából jövő percenkénti impulzus mindig
egy perccel tovább ugrat. (4.ábra )
Négy kiviteli formája
ismert, ez a mellékelt fotókon látható. Ezek az alórák is felszerelhetőek
jelzőszerkezettel, amely csengő, kürt vagy más, pl. fényjel működtetéséhez
használható.
Ébresztő
alóra
Egyszerű alóra szerkezet, ébresztő mutatóval és ehhez tartozó kontaktussal
kiegészítve.
Két csatlakozása van, egyik a főóra vezérlésétől jövő jelfogadóhoz,
a másik a működést, felhúzást biztosító világítási, erősáramú hálózathoz
dugaszolható. Hotelekben, üzemek vezetői irodáiban, gazdagabb polgári
lakásokban volt használatos.( 5.ábra )
Különleges
órák
Toronyórák (6.ábra ), bélyegzőórák, kapcsolóórák és egyéb jellemzően
ipari alkalmazások.
Reklámórák
Ezek részletezésére nem térek ki, hiszen ezek változataival nap mint
nap, ma is találkozhatunk fali konzolon vagy reklámoszlopon.( 7.ábra
)
A vonalépítés és
áramforrások megoldásaira csak érintőlegesen térek ki, hiszen ez egy
külön történet lehetne. A rendszerhez alkalmazott Le Carbone típusú
AD 240 számú elem, száraztelep vagy akkumulátor volt használatos.
A karbontelepek előnye, hogy veszélytelen sóoldattal kellett üzembehelyezéskor
feltölteni őket. További érdekesség, hogy a szénsarkok 2-3 cinksarkot
(+ elektróda) képes túlélni, kiszolgálni.
Aerodyn száraztelepek: ajánlott a Pertrix 2306-os 1,45 volt/cella kapocsfelszültségű
száraz telep modul, és ebből összesen 7 db. A cellák tömege 1,6 kg.
Akkumulátor
telepek
Használt típus Warta LGII. Akkumulátor kapacitás: 36 A/h.
Teleptöltő
készülék
Garetz kapcsolású cuprox egyenirányítóval. Rendeltetése a folyamatos
kisáramú fenntartó, vagy utántöltés. A 10 volt körüli telepeket 50-300
mA árammal kellett tölteni.
Remélem ezzel a
rövid összefoglalóval segítettem megismerni ennek a hajdan volt műszaki
szolgáltatásnak néhány részletét. Ne feledjük, hogy ez az elavultnak
tűnő szolgáltatás akkoriban korszerűnek számított és a Magyar Telefonhírmondó
és Rádió RT. 1800-as évek végi indulásának, munkájának nem jelentéktelen
része, számunka pedig ipartörténeti emlék.
2011. február
Selyem Tóth Sándor